CONEIX EL NOSTRE EQUIP EDUCATIU

7 de novembre del 2011

Joc heurístic / Joc de la descoberta

QUÈ ÉS?
És una activitat de joc destinada a infants entre 12 i 20/24 mesos, per ser feta en petit grup (entre 6 i 10 nins) i pensada com a continuació de la Panera dels Tresors.
El Joc Heurístic és una activitat que aprofita les accions espontànies dels infants i les potencia, contribueix a estructurar el pensament, el llenguatge, la relació personal i les accions dels infants.
Té dues fases: durant la primera, exploren el material i combinen uns objectes amb els altres; durant la segona fase, orientats per l’adult i de manera organitzada, recullen el material.
El joc heurístic complementa les altres activitats que es fan habitualment a l’escola, però no les substitueix.

QUINA PREPARACIÓ REQUEREIX?
-          Disposar d’un material concret, inespecífic, no catalogat de didàctic;
-          Un espai convenientment preparat;
-          Un temps exclusiu i exempt d’interrupcions (tres quarts d’hora, o més, per sessió);
-          La disponibilitat absoluta d’un o dos mestres;
-          Una atmosfera de calma i de tranquil·litat en el grup.

EQUIPAMENT
§  L’ESPAI
L’activitat es fa a la sala de joc habitual del grup d’infants o en qualsevol cas altre espai que tingui les dimensions adequades i que afavoreixi la concentració en l’acció. Cal preparar-lo treient a l’abast dels infants tots els objectes que poden distreure la seva atenció.


§  EL MATERIAL
N’hi ha tres de tres tipus: els objectes, els contenidors i les bosses.
Els objectes: s’utilitzen objectes que no tenen una finalitat lúdica preestablerta, però que són fàcilment combinables entre ells: recuperats de la natura; recollits a casa, al comerç o a la industria; confeccionats expressament per al joc; o comprats.
Exemples d’objectes: petxines, pinyes, anelles de cortina, rulos de perruqueria, pilotes de ping pong, tossos de mànega, trossos de roba, cilindres de cartró, clauers, cintes, taps de suro, petites ampolles o pots de vidre gruixuts...
Han d’esser manejables i convé que es conservin en bon estat; per aquest motiu, a cada sessió, i en presència dels infants, es retiren les peces rompudes.
N’hi ha d’haver una quantitat suficient: com a mínim s’ha de tenir en estoc 15 o 20 objectes diferents. De cada tipus d’objecte cal que hi hagin 50 unitats amb la corresponent bossa per guardar-les. Com més gran és l’estoc més variades són les combinacions d’objectes que es poden oferir al llarg de les diferents sessions de joc.


Els contenidors: són un material amb unes característiques que els fan susceptibles de contenir altres objectes: còncau, durable, fàcils de manejar pels infants. Poden ser de metall, capses de fusta que no siguin massa grans ( 20 cm de base)

Les bosses:són de roba, aprox. De 50 x 50 cm; l’obertura ha de poder frunzir-se amb una veta. Cal una bossa per cada tipus d’objecte i han d’estar identificades amb el nom de cada objecte.
Les bosses tenen un doble objectiu: conservar el material de joc ben classificat quan no s’utilitza i permetre la recollida dels objectes durant l’activitat de joc.
Les bosses són sempre de domini de l’adult, no formen part del material d’exploració dels infants.


FASES DEL JOC
-          Fase d’exploració i descoberta (combinació d’objectes)
Els infants troben el material col·locat pel terra. Actuen lliurament amb els objectes, els exploren i els combinen de maneres molt diverses:
§  Ficar i treure
§  Omplir i buidar
§  Obrir i tancar
§  Agrupar i separar
§  Tapar i destapar
§  Encaixar
§  Aparellar
§  Comparar...



-          Fase de recollida
La recollida la comença l’adult, retirant els contenidors que ja no s’utilitzen i conviden directament  alguns infants a recollir. L’objectiu és classificar cada objecte a la bossa corresponent (dirigit per l’adult)


-           QUÈ S’ACONSEGUEIX AMB EL JOC?

§  Amb l’exercici continuat del joc heurístic s’arriba a aconseguir que els infants:

-          Facin un gran pas en l’estructuració del seu pensament.
-          Augmentin la capacitat de comprensió verbal pel fet de fets i esdeveniments concrets amb el llenguatge.
-          Concentrin l’atenció en la pròpia activitat amb els objectes i en les orientacions que dóna el mestre.
-          Coneguin algunes propietats dels materials, dins l’oferta feta pel mestre.
-          Treballin autònomament, cada u al seu ritme,.
-          Valorin el material, el conservin i el respectin.
-          Experimentin sentiments d’èxit i satisfacció en la pròpia activitat.
-          Acceptin i respectin la presència activa d’altres infants.
-          Posin en pràctica un tipus d’activitat que estimula la col·laboració amb l’adult.
-          Mantinguin una atmosfera de calma i de silenci, positiva per al correcte desenvolupament de l’activitat.
-          Adquereixin hàbits de treball. 
Ø  Amb l’exercici del joc, l’adult té ocasió d’observar amb tranquil·litat l’actuació dels infants, com a conseqüència, de conèixer-los millor; pot tenir una visió global del grup i alhora mantenir un cert distanciament, fets que li faciliten la reflexió.


Article realitzat per les mestres dels grups "Els Bombers", "Els Pescadors" i "Els Grangers".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada