CONEIX EL NOSTRE EQUIP EDUCATIU

17 de febrer del 2012

La capsa de les cançons




Als infants els encanta cantar i, sobretot, quan són més petits, els encanta sentir que algú els canta cançons, melodies, ritmes…

A més de la diversió, el plaer o el gaudi que els proporciona, la música també té altres múltiples beneficis per al desenvolupament dels infants, tant a nivell intel·lectual, com motriu, auditiu, del llenguatge… La música és un llenguatge artístic. Com a llenguatge permet la comunicació (emissió i recepció), i com a art permet l’expressió de sentiments, sensacions i emocions.

Un dels objectius importants a l’hora d’interpretar una cançó és l’aprenentatge dels diferents aspectes del llenguatge musical. Les cançons populars i tradicionals són un potencial viu i de primera mà per a dur a terme aquest treball. A través de la cançó, els infants aniran coneixent els diferents elements bàsics que formen la música, alhora que els ajudarà a apreciar-la i estimar-la.

És per això que cantar amb els infants hauria de ser gairebé una obligació, tant a l’escola, com a casa.

Una manera de cantar i fer cantar als infants a l’escola, és la capsa de cançons: es tracta d’una capsa grossa, atractiva a la vista dels infants, i a dins aquesta capsa hi posam una sèrie de capses més petites: a dins cada capsa petita hi haurà un objecte relacionat amb la cançó a la que fa referència: cançó del lleó (el titella d’un lleó), la cançó de l’elefant (un elefant), la cançó de l’esquirol (un esquirol)... i així amb cada una de les cançons.

Les capses petites poden ser de diferents tamanys, formes i colors. No tenen perquè ser capses de cartró, sinó que també poden ser capsetes de fusta, fins i tot pintades a mà. És una manera de que l’infant relacioni la capsa amb la cançó pertinent.





Com portam a terme l’activitat?

La capsa de cançons es pot treure en qualsevol moment del dia, sempre i quan els infants estiguin relaxats i centrats per a portar a terme l’activitat. El moment ideal per a realitzar l’activitat és al matí, quan feim el ritual del bon dia.

Els infants es seuen en semicercle, a damunt dels seus coixins, i la mestra presenta la capsa de cançons. Després, va treient les capses i presentant-les als infants: les capses petites, millor si són totes diferents, ja que així arriben a relacionar la capsa amb l’element que hi ha a dins. Amb aixó treballam la memòria dels infants i la seva retenció.

I presentant una capsa darrere d’una altra, anam cantant cada una de les cançons. L’hem de cantar entonant de forma correcta, i gesticulant cada estrofa. Els infants aprenen la cançó i la gesticulen a la vegada que la canten.

Els infants, gaudeixen molt de l’activitat, ja siguin nadons o més grans, i queden fascinats quan surt l’element significatiu de cada capsa. Quan surt el titella, el nadó es queda mirant i escoltant ben concentrat, i quan comencen a relacionar cada capsa, són ells els que et porten al capsa per a que els hi cantis aquella cançó



Una activitat que m’agrada molt fer quan treballam les cançons, és cantar les cançons fort i fluix. Fort, és quan la cantam en tonada normal i gesticulant a l’hora; i, fluix, és cantar-la sense emetre cap sò, a la vegada que gesticulam fora fer cap tipus de soroll. Els hi agrada molt, la sensació de pasar del so al silenci absolut. Gaudeixen “cantant en silenci”, i si algun dels infants fa soroll, els altres el fan fer silenci.

La capsa de cançons a casa.

La capsa de cançons no té perquè ser tan sols una activitat per portar a terme tan sols a l’escoleta. Els pares podeu realitzar la vostra capsa de cançons, i cantar amb ells a casa. Pot resultar una activitat molt entretenguda, la qual us ajudarà a establir un clima d’afecte, relaxació, tranquil·litat i aprenentatge fill – pare/mare. Podeu agafar una capsa, i una sèrie de capses petites, i a dins cada capsa, posar un titella, una figura, una joguina o la imatge impresa. És un recurs ideal amb el qual entretendre als més petits.


Article aportat per la classe de "ELS FRUITERS"

1 comentari:

  1. M'encanta aquesta dia. Intentare fer-la també a casa i cantar les cançons que cantau a l'escoleta i les que cantam a casa.

    ResponElimina