Als infants els encanta cantar i, sobretot, quan són més petits, els encanta sentir que algú els canta cançons, melodies, ritmes…
A més de la diversió, el plaer o el gaudi que els proporciona, la música també té altres múltiples beneficis per al desenvolupament dels infants, tant a nivell intel·lectual, com motriu, auditiu, del llenguatge… La música és un llenguatge artístic. Com a llenguatge permet la comunicació (emissió i recepció), i com a art permet l’expressió de sentiments, sensacions i emocions.
Un dels objectius importants a l’hora d’interpretar una cançó és l’aprenentatge dels diferents aspectes del llenguatge musical. Les cançons populars i tradicionals són un potencial viu i de primera mà per a dur a terme aquest treball. A través de la cançó, els infants aniran coneixent els diferents elements bàsics que formen la música, alhora que els ajudarà a apreciar-la i estimar-la.
És per això que cantar amb els infants hauria de ser gairebé una obligació, tant a l’escola, com a casa.
Una manera de cantar i fer cantar als infants a l’escola, és la capsa de cançons: es tracta d’una capsa grossa, atractiva a la vista dels infants, i a dins aquesta capsa hi posam una sèrie de capses més petites: a dins cada capsa petita hi haurà un objecte relacionat amb la cançó a la que fa referència: cançó del lleó (el titella d’un lleó), la cançó de l’elefant (un elefant), la cançó de l’esquirol (un esquirol)... i així amb cada una de les cançons.
Les capses petites poden ser de diferents tamanys, formes i colors. No tenen perquè ser capses de cartró, sinó que també poden ser capsetes de fusta, fins i tot pintades a mà. És una manera de que l’infant relacioni la capsa amb la cançó pertinent.
Com portam a terme l’activitat?
La capsa de cançons es pot treure en qualsevol moment del dia, sempre i quan els infants estiguin relaxats i centrats per a portar a terme l’activitat. El moment ideal per a realitzar l’activitat és al matí, quan feim el ritual del bon dia.
Els infants es seuen en semicercle, a damunt dels seus coixins, i la mestra presenta la capsa de cançons. Després, va treient les capses i presentant-les als infants: les capses petites, millor si són totes diferents, ja que així arriben a relacionar la capsa amb l’element que hi ha a dins. Amb aixó treballam la memòria dels infants i la seva retenció.
I presentant una capsa darrere d’una altra, anam cantant cada una de les cançons. L’hem de cantar entonant de forma correcta, i gesticulant cada estrofa. Els infants aprenen la cançó i la gesticulen a la vegada que la canten.
Els infants, gaudeixen molt de l’activitat, ja siguin nadons o més grans, i queden fascinats quan surt l’element significatiu de cada capsa. Quan surt el titella, el nadó es queda mirant i escoltant ben concentrat, i quan comencen a relacionar cada capsa, són ells els que et porten al capsa per a que els hi cantis aquella cançó
Una activitat que m’agrada molt fer quan treballam les cançons, és cantar les cançons fort i fluix. Fort, és quan la cantam en tonada normal i gesticulant a l’hora; i, fluix, és cantar-la sense emetre cap sò, a la vegada que gesticulam fora fer cap tipus de soroll. Els hi agrada molt, la sensació de pasar del so al silenci absolut. Gaudeixen “cantant en silenci”, i si algun dels infants fa soroll, els altres el fan fer silenci.
Article aportat per la classe de "ELS FRUITERS"
La capsa de cançons a casa.
La capsa de cançons no té perquè ser tan sols una activitat per portar a terme tan sols a l’escoleta. Els pares podeu realitzar la vostra capsa de cançons, i cantar amb ells a casa. Pot resultar una activitat molt entretenguda, la qual us ajudarà a establir un clima d’afecte, relaxació, tranquil·litat i aprenentatge fill – pare/mare. Podeu agafar una capsa, i una sèrie de capses petites, i a dins cada capsa, posar un titella, una figura, una joguina o la imatge impresa. És un recurs ideal amb el qual entretendre als més petits.
M'encanta aquesta dia. Intentare fer-la també a casa i cantar les cançons que cantau a l'escoleta i les que cantam a casa.
ResponElimina